Acest site foloseşte cookie-uri. Prin continuarea navigării în site, accepți modul în care folosim aceste informaţii.

Comunicate de presa

Banii, românii și investițiile

București, 21 mai – Asociația Adminstratorilor de Fonduri din România împreună cu Institutul de Studii Financiare, Banca Comercială Română și Erste Asset Management au lansat studiul “Evaluarea complexă a relației românilor cu surplusul financiar’’. Studiul își propune să lămurească relația pe care o au românii cu sumele de bani care le rămân după cheltuielile zilnice, care sunt mijloacele preferate de economisire și care este raportarea la instrumentele de investiție financiară.

Din rezultatele studiului reiese că soluția favorită pentru economisire și investiție este domeniul imobiliar și se mai remarcă o creștere a nivelului de educație financiară. În ceea ce privește riscurile și temerile de zi cu zi, în studiu se observă că principalele teme sunt: stabilitatea financiară a familiei, în care sunt incluse stabilitatea jobului, creșterea costurilor lunare și a ratelor la credite, urmată de griji pentru sănătate, pentru copii și viitorul lor, instabilitatea politică și situația la nivel regional.

Ideea de investiție financiară începe să prindă contur, cu un accent deosebit pe nevoia de informare și servicii financiare de calitate. Se observă și o creștere importantă în ceea ce privește investițiile în pensiile private de la precedentul studiu din 2016, de peste 9% în rândul celor care consideră acest instrument ca fiind o posibilitate de evitare a riscurilor și de menținere a stabilității financiare (27,5% în 2018 față de 18,3% in 2016). Serviciile bancare și investiționale sunt privite ca fiind satisfăcătoare de marea majoritate a celor care le folosesc, cu un procent de peste 80% în ambele cazuri.

“Studiul pe care l-am lansat astăzi este un instrument excelent pentru a ne cunoaște clienții și modul în care noi putem să ne perfecționăm activitatea. Este deosebit de important să calibrăm corect serviciile pe care le oferim la cerințele pieței, mai presus de orice. Cred că cifrele bune, care indică o satisfacție majoră din partea clienților, sunt un indicator care trebuie să ne bucure dar care ne și încurajează să continuăm să fim atenți mereu la nevoile lor. Observăm însă și o diferențiere majoră in percepția asupra instrumentelor financiare între clienți existenți si clienți potentiali, cu multe prenoțiuni și temeri – de multe ori nejustificate. Astfel de studii reprezintă un pilon important în eforturile de educație financiară pe care le desfășuram.” a declarat Jan Pricop, Director Executiv al Asociatiei Administratorilor de Fonduri din Romania.

”Pentru prima dată în România se face un studiu pe target-ul tânăr, cel cuprins între 18 și 25 de ani. Rezultatele sunt îmbucurătoare ținând cont de faptul că am descoperit o maturizare financiară surprinzătoare. 69,1% dintre tineri știu că planificarea atentă a cheltuielilor este extrem de importantă, peste 60% dintre ei înțeleg că e nevoie să își asigure mai multe surse de venit și, aici sunt extrem de plăcut surprins, 15,9% consideră că investiția într-o pensie privată este o modalitate de a evita riscurile și a-ți menține stabilitatea financiară. Sunt cifre de la care trebuie să plecăm în procesul de educație financiară, dacă ne pasă de generațiile care vin.” a subliniat Dragoș Neacșu, CEO Erste Asset Management.

”Avem nevoie de o profesionalizare a pieței nu doar în direcția instrumentelor financiare. Am reușit să aliniem piața românească la nivelul celei europene, dar ne rămâne să investim și în educație financiară dacă ne dorim să avem o piață cu adevărat competitivă. E un moment bun să pornim în această direcție pentru că lipsa de educație nu afectează doar business-ul în sine, lipsa poate duce și la o reticență serioasă în a economisi sau investi și, în final, la o scădere a pieței, oricâte instrumente performante vom pune noi la dispoziția clienților.” a afirmat prof. univ. Ion Stancu, director general al Institutului de Studii Financiare.

Studiul a fost realizat de către compania D&D Research, cu o echipa condusa de Dan Petre, în perioada noiembrie 2017 – martie 2018, pe un eșantion de 2.100 de persoane, reprezentativ pentru mediul urban, cu varstele cupriunse intre 18 si 55 de ani, marja de eroare la nivel national fiind de 2,1%. Scopul studiului a fost de a măsura complex, exploratoriu și structurat percepțiilor și atitudinilor vis-a-vis de surplusul financiar, care este semnificația percepută a acestor instrumente, identificarea potențialului de asumare și management al riscului, gradului de cunoaștere și informare vis a vis de instrumentele de economisire / investiție disponibile, obiceiurilor de utilizare a instrumentelor de economisire investiție – când, unde, ce anume, cum, de ce, surse de informare, grad de pro-activitate, canale de comunicare, percepțiile și comportamentelor privind pensiile private.